Citronspetsad ratatouille

Vilket väder, vilken värme. FÖrmodligen gör sommaren sin sista suck innan hösten verkligen kopplar vår vardag i ett järngrepp. Vardagslunken har kommit igång och skolbarnen löpser en stilla marsch till och från skolan. Enda nackdelen är väl att biblioteket inte är en fullt lika lugn tillflyktsort för min egen del, dock nåfot jag kan ha överseende med. För jag gillar vardag. Jag gillar rutiner och "det vanliga". Hade det inte varit för mitt stora matintresses skull hade jag förmodligen haft ett rullande matschema med samma-samma rätter. Tur då att att så inte är fallet! Här kommer en citronspetsad grönsaksröra. Hade gjort sig bra tillsammans med en bit kött, till pasta eller i en lasagne. Make it and remake it!


1 liten aubergine
2 röda paprikor
3-4 vitlöksklyfto
2 rödlökar
400g cocktailtomater
½ citron, saft och zest
2 msk vitt vin
1 msk råsocker eller honung
Timjan, gärna färsk
Salt, peppar
Olja
4 smakrika korvar

Sätt ugnen på 225 grader, med grillfunktion. Hacka vitlöken fint, båta rödlöken, skär tomaterna mitt itu och skär paprika och aubergine i bitar. Värm lite olja i en stekpanna, fräs lö och vitlök någon minut. Tillsätt paprika och aubergine och låt fräsa ytterligare några minuter. Tillsätt tomater, rivet citronzest, socker och vin. Smaka av med timjan, salt, pepar och citronsaft.

Lägg grönsaksröran i en ugnsfast form, snitta korven och lägg denna ovanpå. Sätt in i ugnen och låt steka till dess att korven är klar, ca 10 minuter. Låt gärna en bit glutenfritt bröd toppat med chevre eller fetaost åka in bredvid. Mycket smakligt tillbehör!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0