Dillstuvad potatis

På mindre än en vecka har jag nu hunnit avverka makeriet av hela fyra stycken tårtor! Lillasyster har fyllt 20 år och det vankas kalas. Med 40-talet gäster krävs det lite sötsaker. Dessutom skall det bjudas på mat, därav har jag lite att stå i. Men god planering och stort nöje gör det hela betydligt enklare. Men mellan tårtorna hinner jag med att laga och äta lite mat också. Idag blev det en ljuvlig svensk lunch med dillstuvad potatis och lax. Mycket enkelt, mycket gott. Glatt överraskande att den glutenfria mjölblandningen fungerade fint att använda i stuvningen. Och smak/konsistens blev klart godkänt. Måste erkänna att masstärkelsen ibland kan lämna lite att önska, sett till själva konsistensupplevelsen. Men den här observationen blir användbart för min del även i framtiden!


800g kokt potatis, skuren i bitar
4 dl mjölk
2 msk glutenfri mjölmix
1 msk smör
rikligt med finhackad dill
salt, vitpeppar
4 bitar kallrökt lax

Vispa ut mjölet i lite av mjölken, blanda tillsammans med resten av mjölken samt smöret i en kastrull. Koka upp såsen och kontrollera att konsistensen är bra. Eventuellt kan mer mjöl eller mjölk behövas. Smaka av med salt och peppar, låt puttra på svag värme någon minut under omrörning. Tillsätt potatisen och dillen. Låt koka ytterligare någon minut så potatisen blir genomvarm och dillen hinner ge smak. Halstra den kallrökta laxen i en het torr panna någon minut så den får färg. Anrätta på tallrikar och njut!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0