Fredagsmys - Glutenfri pizza 1.0

Har gjort min första hemmagjorda glutenfria pizza. Tur att jag hade tid och tålamod, för det här var degen som hade ett eget liv... Ville absolut inte få en torr och stenhård mjölklump till botten, utan frasig och saftig. Så med minsta möjliga mängd mjöl fick jag spatla ut degen på bakplåtspapper och förgrädda den lite innan fyllningen lades på. Trots omständigheterna blev själva slutresultatet helt okej. Långt ifrån optimalt, men ändå en bit på vägen. Lovar er att fler pizzor kommer avhandlas!


25g jäst
3 dl vatten, fingervarmt
1 tsk salt
1 msk olivolja
1 msk PO-fiber
4 dl glutenfri mjölmix (+ en del till utbaket!)

Valfri fyllning, jag valde:
Hemmagjord tomatsås
lufttorkad skinka
parmesanost + prästost
brynta kantareller
rödlök
rucola

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt salt, olja och PO-fiber. Arbeta in mjölet och låt jäsa under duk i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta in mer mjöl i degen vid behov. Försök få ut på ett bakplåtspapper med diverse olika metoder/hjälpmedel. Förgrädda på het plåt någon minut, tag ut och lägg på fyllningen. Grädda pizzan ytterligare ca 10 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0