Anna stiftar norsk bekantskap

Idag gjorde jag mig till och stekte lompe, ett norskt tunnbröd gjort på potatis och mjöl. Jag har sedan länge haft som avsikt att pröva och låta väl smaka denna norska stolthet. När jag fick glutendiagnosen trodde jag att den drömmen blev ett minne blott, men icke. För det blev bra. Bättre än jag tänkt mig till och med! Lite fingertoppkänsla är allt som krävs, för ingredienslistan är allt annat än lång. Så pröva. Kommer i ett senare inlägg visa hur jag valde att servera mina lompe. Kan dock tänka mig att dessa smakar gott även med söta saker som sylt, glass eller vanlijsås; precis som pankakor men utan ägg.


400g nykokt potatis
1-1½ dl glutenfri mjölmix
1 tsk salt

Koka potatisen, pressa eller finriv medans den är varm. Blanda ner salt och hälften av mjölet, rör samman till en deg. Kontrollera om mer mjöl behövs, använd dock så lite som möjligt eftersom mjöl behövs till utbakning. Dela degen i 6-8 bitar. Kavla ut till tunna runda kakor på mjölat bakbord, lyft ofta och tillför mer mjöl under degen. Grädda i het torr stekpanna någon minut på varje sida. Passa noga! Låt ligga under bakduk medan resten steks för att de skall hålla sig mjuka. Ät och njut!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0