Barndomsnostalgi

Vissa rätter har sin största charm i de minnen de frambringar. Egentligen utgör den i sig själv ingen smakupplevelse värd att celebrera, men erinran om det som en gång varit är det. Den lena havregrynsgröten kommer alltid föra mig tillbaka till farmors kökssoffa, där jag och lillasyster satt morgonrufsiga i håret och inväntade att få bryta nattens fasta med gröt och hemkokt jordgubbssylt. Det måste ha varit all kärlek som gjorde den så fantastisk. Mormors stuvade makaroner var den bestående önskan så fort det vankdes lunch hos henne. Sådan krämighet har sällan skådats förr! Blå Bands pulverbearnaise kommer alltid få mig att tänka på min goda vän Emelie, och därför alltid göra mig varm i hjärtat. Så mat är minnen. Det är något vi alla skall dra oss till minnes när vi bjuder oss själva och andra till bords. Matens betydelse får aldrig negligeras, både för den fysiska som den psykosociala hälsans skull.

Åter till den rätt som fick mig att bli nostalgisk. Falukorv med potatismos. Hur frekvent förekommande är inte denna rätt hos barnfamiljer? Kontrollera att korven är fri från gluten. Ett annat tis är att unna er en liten dyrare falukorv, då gärna från någon lokal producent. Kötthalten skall vara hög! Annars, ät och njut med de tillbehör som väcker mest minnen hos er.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0