Buljongkokt fläskfilé med stompade rotfrukter

Satt under gårdagen och bläddrade i lite kokböcker, en av mina absoluta favouritsysselsättningar. Nörd, jag?! Det jag ville förmedla med denna lilla notis är att jag ögnade förbi ett citat i Gordon Ramsays bok Mat med vänner som stämmer bra överens med min köksfilosofi. Faktsikt sådan samförståndighet att jag måste citaera och delge er detta. Så läs, begrunda och hitta sedan på något smakligt med mitt recept. Jag är barnsligt förtjust i att använda husmanskosten men aktualisera den. Hur som, här kommer citat och recept:

"Ett recept är en vägledning. Att lägga till,dra ifrån och utveckla är en del av nöjet. Om du inte gillar något speciell örtkrydda [...] byt då för all del ut den. [...] Om du inte delar min fäbless för kålrot, använd rotselleri. Du bestämmer helt och hållet själv hur du anpassar ingredienserna. Vad som räknas är hur du använder dem. Reglerna för all matlagning är regorösa och bindande - de är nyckleln till en lyckad rätt. Kockar måste öva, öva och öva. Vem som helst kan lära sig, men det krävs fokusering insikt och ett lugnt tempo - man kan inte lära sig springa innan man kan gå."

Här blir svenskt gammalt nytt:


500g fläskfilé
2 buljongtärning alt 2 msk fond + vatten
1 dl vitt vin
2 lagerblad
1 bit rotselleri
svartpeppar
1 morot
1 gul lök
potatis
morot
kålrot
rotselleri
smör
ev mjölk alt gräddmjölk
Balsamicosirap

Börja med att skala valfria mängder av potatis, rotselleri, kålrot och morot efter vad hungern kräver. Dela i mindre bitar och koka mjuka.

Hacka rotselleri, 1 morot och lök, fräs tillsammans med lagerblad och svartpeppar. Slå på vin, tillsätt buljong/fond och vatten. Lägg ner köttet med en termometer inkörd i mitten av köttet och låt koka till innertemperaturen är 65 grader. Ta upp och låt vila invirad i folie.

Stompa de kokta rotfrukterna med en klick smör, smaka av med salt och peppar. Om konsistensen önskas lösare, späd med mjölk/gräddmjölk.

Skär upp köttet, anrätta på tallrikar och servera med balsamicosirap.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0