Dolmar omfamnade av kål

Här kommer en klassiker i de svenska köken. Om någon sagt åt mig som barn att jag, när jag blev äldre, skulle uppskatta denna rätt hade nekat detta påstående. Ack så dum och oerfaren jag då hade varit. För jag tycker att det verkligen är en höjdarrätt, trots sin relativt intetsägande ingrediensförteckning. Nå väl. Ge er i kast med den litet pilliga insats som kåldolmarna kräver, och ni kommer inte bli besvikna.

1 kålhuvud
400g köttfärs
1 msk kalvfond
1 dl mjölk
1 liten gul lök, finhackad
3 dl kokt kallt ris
salt, peppar
1 msk soja
2 msk sirap
1 msk fond
½ dl vatten

Koka upp  mycket vatten i en kastrull. Skär kring kålhuvudets rot så att bladen går att få loss. Koka kålhuvudet med roten uppåt. Lossa och ta upp bladen efter hand som de mjuknar, låt rinna av. Skär eventuellt bort den grövta bladstjälken för att underlätta rullandet. 

Blanda körrfärsen med fond, mjölk, lök och ris. Smaka av med salt och peppar. Lägg lite färs på ett kålblad, vik in sidorna och rulla ihop till ett paket. Upprepa med nästa blad och fortsätt tills du har fått ihop önskat antal. Lägg i en smord ugnsform. Blanda sirap, fond, soja och vatten, pensla dolmarna med detta och sätt in i ugnen på 200 grader. De tar runt 30-35 minuter i ugnen, kontrollera gärna med tempmätare så färsen är 70 grader. Slå eventuellt på mer vatten och pensla dolmarna några gånger under stektiden. Servera med potatis, lingon och gärna en skysås från skyn som bildas under stekningen.







Kommentarer
Postat av: Cim

Tack snälla! Stor kram!

2011-07-19 @ 07:42:32
URL: http://daysofcimo.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0