Parmajärpar med rotfrukter

Köttfärs brukar vara en av barnfamiljernas mest välnyttjade råvaror. Fredagsmysets obligatoriska tacos; köttfärssåsen till pastan; köttbullar och mos; hemmagjorda hamburgare. Själv brukar min fantasi gällande köttfärs sina ganska tvärt. och tro mig, jag försöker finna inspiration genom att köpa lammfärs, tigga lite rådjursfärs av familjen och unna mig högkvalitativ färs. Men lik förbannat känns det inte speciellt roligt. Kanske har ni tips som ni vill dela med er av? Kryddsättningar, spännande användningsområden, nya rätter, cross-overnyheter eller gamla goda favoriter som borde få träda fram i rampljuset igen.. Kom igen, hjälp mig gärna ur mitt stagnerade köttfärsförhållande!



 400g nötfärs
8 skivor parmaskinka
1 vitlöksklyfta
Salt, peppar
800g rotfrukter
1 citron
1 kvist rosmarin
1 msk olja


Sätt ugnen på 200 grader. Skala och dela rotfrukterna i bitar. Lägg rotfrukterna i en eldfast form. Ringla över olivolja, pressa över citronsaft, tillsätt rosmarin och strö över fingersalt. Blanda runt och baka rotfrukterna mitt i ugnen ca 20minuter. Känn efter så att rotfrukterna börjar mjukna.


Blanda under tiden köttfärsen med pressad vitlök, salt och peppar. Forma 8 järpformade biffar och rulla in dessa i parmaskinka. Lägg ovanpå rotfrukterna och fortsätt baka dessa i ytterligare ca 10 minuter. Servera med en god kall sås.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0