Potatis- och purjolöksoppa med spenat

Och så kom den utlovade värmen! Skönt att solen lyser med sin närvaro ett par dagar. Vi behöver ladda inför de annalkande mörka tiderna. Känns ganska ofattbart att oktober månad snart är ett faktum. Om ett par helger så skall klockan återigen vridas tillbaka. Snart står vi där, mitt i allt julbestyr. Men inte springa händelserna i förväg. Att försöka tillämpa lite medveten närvaro är nog sådant som jag behöver öva mig på. Att laga mat är ett perfekt tillfälle för att praktisera detta. Meditativt så det förslår! En liten torsdagssoppa blev resultatet.


4-5 potatisar
1-2 purjolökar
2 grönsaksbuljongtärningar
8 dl vatten
4 dl mjölk
2 dl creme fraiche
100g hackad spenat
1 msk vit balsamvinäger
Salt, peppar
Muskotnöt
smör



Skala och dela potatisen i bitar, strimla purjolöken. Fräs löken i lite smör i en kastrull. Tillsätt potatis buljongtärningar och vatten. Låt soppan koka ca 15 min, potatisen skall mjukna. Mixa soppan, tillsätt mjölk och crème fraiche. Värm upp soppan igen och smaka av med salt, peppar, muskotnöt och balsamvinäger. Tillsätt spenaten och låt bli varmt. Servera med ett gott bröd.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0