Rådjursbiffar sjudna i balsamvinäger

Ljuva höst, du välkommnas med öppna armar. Utöver den ljuvligt friska luften, behagliga sovtemperaturer och mörker som inbjuder till tända ljus gillar jag att allt blir som det brukar. Återigen trillar mina mattidningar ner i postlådan och skänker mig både glädje och inspiration. På tv ersätts dåliga repriser med både gamla beprövade program och spännande nyheter. Svampen spirar i skogen och träden bär frukt. Njutbart helt enkelt. 



 400g rådjursfärs (nötfärs fungerar också)
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk fond
1 tsk timjan
Salt, peppar
3 msk ricotta alt creme fraiche
2 dl balsamvinäger
1 msk fond
1 msk honung alt socker
Lite vatten

Finhacka löken, blanda med färs, timjan, fond, ricotta och pressad vitlök. Smaka av med salt och peppar. Forma 8 biffar, stek dessa på båda sidor i smör. Ta upp biffarna och lägg på ett fat. Slå i balsamvinäger och fond, söt med honung eller socker. Sänk värmen och låt balsamvinägern koka ihop i 5-10 minuter till en mer simmig konsistens, späd vid behov med lite vatten. Lägg i biffarna igen, ös med balsamskyn och låt småbuttra i ytterligare ett par minuter. Tillsätt eventuellt ytterligare lite vatten vid behov. Arrangera på talltikar, servera med valfritt tillbehör. Själv valde jag gafflade rotfrukter i all sin enkelhet.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0