Lat sommarmat

Vilken värme! Jag klagar inte, utan njuter och nyttar det väder som råder så gott jag kan. Gör en del småturer tillsammans med familjen. En tur resulterade i ett besök i Lidköping och Rörstrand Center. Väl där njöt vi en god lunch på Strand och Rymd. En fantastisk restaurang som drivs av stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollegor. Då Wagner jobbat tillsammans med Leif Mannerström så valde jag givetvis fiskrätten. Och vilken mat! Fisken var perfekt tillagad, en citronpocherad kolja. Till detta valde jag att äta rotmos och en senapskräm. Allt var fantastiskt gott. Då jag fastnade extra mycket för senapskrämen försökte jag mig på att efterlikna den hemmavid. Första frsöket blev en höjdare. Barnsligt enkel, ljuvligt god. Idag blev dock tillbehören annorlunda. Kan ju uppmärksamma er på att potatisarna i bild är köpta direkt från närboende potatisodlare. Har man en gång smakat dessa, får affären gärna behålla sina vattniga jordsmakande vad-det-nu-skall-kallas. För potatis kan det då rakt inte vara!


Senapskräm
2 dl matlagningsyoghurt
1 msk grovkornig viägersenap
1 msk dijonesenap
1 msk slotts originalsenap
salt, peppar

Blanda samman allt, smaka av med salt och peppar. Låt stå och mogna i kylen i ca 15 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0