Lapskojs goes lax

En uppdatering till av husmanskosten. Lapskojs bar guldig skrud första gången vi råkade på varandra. Det var i den klassiska guldburken från försvaret som jag lät mig smaka rätten. Nu har jag bytt ut det salta köttet mot rökig lax. Med lite pepparrot blir det trenne succé hos mig. Men lapskojs med lax måste väl ändå vara laxkojs? Nåväl, gott vad det än må kallas.


200g kallrökt lax
800g potatis
färsk spenat
mjölk/matlagningsgrädde/creme fraiche
färsk pepparrot
salt, peppar
muskotnöt

SKala och koka potatisen mjuk. Skär under tiden laxen i bitar. Slå av potatis och stöt potatisen, tillsätt spenat och valfri mejeriprodukt. Smaka av med salt, peppar och muskotnöt. Rör samman till mos, spenaten skall slakna. Vänd i och blanda in laxbitarna. Anrätta på tallrikar, riv över pepparrot. Servera med knäckebröd.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0