Laxpytt med det kylen har att erbjuda

Måndag är stora vecohandlardagen för min del. Nu är kyl och skafferi fyllda med färska och inspirerande råvaror som bara väntar på att få bli anrättade. Jag tycker om att veckoplanera mina lunch- och middagar och handla det som krävs så allt finns hemma. Det underlättar inte bara, det gör faktiskt matlagningen så mycket roligare! Dock anser jag att så lite mat som möjligt skall gå till spillo, för jag vill inte betala för mat och sedan slänga den. Därför är det bra att ha ett par ess i skjortvärmen när slattarna byggs på hög i kylen och vissa grönsaker mist sin forna glans. Då är rätter som pytt i panna oumbärliga. Det går att variera i all oändlighet genom att byta ut, utesluta och tillföra det som önskas. Där till kan kryddsättning och tillbehöra öka valmöjligheterna ytterligare. Så låt kylens rester få upprättelse! (och receptet får fritolkas, jag skriver vad min kyl tillhandahöll en dag som denna)



Kallrökt lax
Färsk vitkål
Blomkål
Purjolök
Morot
Kokt färskpotatis
Riven pepparrot
Matyoghurt
Smör
Salt, peppar


Hacka och stimla grönsaker efter önskemål, stek tillsammans med potatis i smör. Tillsätt lax och smaka av med salt och peppar. Låt inte steka för långe, grönsakerna skall få behålla sin spänst. Rör ihop en dressing på riven pepparrot och matyoghurt, krydda med lite salt och peppar. Servera och njut!




Kommentarer
Postat av: Anonym

ser JÄTTEgott ut, duktig du är:)

kylskåpsrens kan verkligen bli bra!

2011-07-10 @ 10:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0