Lompe och korven

Berättade i ett tidigade inlägg att jag stiftat en ny norsk bekantskap; lompe. Välsmakande och ett tillbehör med stor potential. Här kommer det endast vara fantasin som sätter mina gränser. Jag avnjöt det dock i all enkelhet. Korv är ett säkert kort, och med vitkål smaksatt med senap så blev det en riktig festmåltid i all enkelhet. Så jag ger er recept och bild och hoppas väcka även er nyfikenhet att börja finna nya smakvägar i köket.



Korv, jag tog en kryddstark kolbász
lompebröd
vitkål
senap
majonäs
matlagningsyoghurt
salt, peppar


Finstrimla vitkålen, slaka genom att ångkoka den någon minut och spola sedan i kallt vatten. Låt rinna av. Blanda matyoghurt med senap och majonäs efter smak och tycke, krydda med salt och peppar. Låt stå en stund i kylen, gärna några timmar. Stek alt grilla korven, servera med senapskålen och lompebröd.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0