Grön lunch

Jag är allätare. Kött, fisk och fågel och lite mittemellan. Dock har jag varje vecka minst en lunch som är vegetarisk. Inte så att jag köper quornprodukter som heter något så otroligt idiotiskt som "vegetariska baconsnitt" eller dyligt. När jag kör en grön lunch är det oftast bönor och kikärtor som gör gästspel. Kikärtorna med sin smöriga och nötiga smak gillar jag mycket. Denna vecka blev det en vegetarisk pytt med quinoa. God och extremt lättlagad. Perfekt i värmen! Kan med all fördel ätas kall, för eventuella picknickäventyr.


4 dl quinoa
400g kokta kikärtor
2-3 msk pesto soltorkade tomater
1 näve färsk bladspenat
några buketter blomkål
2 bitar grillad paprika
3-4 soltorkade tomater
paprikapulver
salt, peppar


Skölj och koka quinoan enligt anvisningarna på paketet. Skölj under tiden kikärtorna, strimla paprika och tomater och dela blomkålen i mindre bitar. När quinoan är färdigkokt, vänd i kikärtor, pesto, blomkål, spenat och paprika. Smaka av med salt, peppar och paprikapulver. Lägg upp på tallrikar och strö över de soltorkade tomaterna. Servera gärna med en yoghurtsås gjord på matyoghurt blandad med pesto av samma sort som är i grytan.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0