Krämig laxpasta

Sommaren kom med dunder och brak. Här kan vi snacka temperaturskillnader. Fån 7 grader på arla morgonstund i Dalarna i helgen till 33 grader vid 18-snåret idag. Men jag tackar och tar emot, dock förbannar jag min oförmåga att få i mig tillräckligt med vatten... Men mat inmundigas trots gassande sol, för vida väl känt; äta bör man annars dör man. Ändock underlättar det om maten är snabb och enkel att tillbereda, inte för mastig och lagom kryddstark. Jag rekommenderar varmt denna krämiga laxpasta dessa varma sommardagar. Den tillagas på mindre än 15 minuter. Det kallar jag snabbmat!



4 port glutenfri spagetti alt vanlig sådan
200g kallrökt lax
1 bit purjolök, gröna delen
1 bit färsk vitkål alt spenat
3 dl matlagningsgrädde
1 dl pastavatten
2 msk färskriven pepparrot
Salt, nymalen svartpeppar
Smör


Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Strimla under tiden purjolök och vitkål, fräs i lite smör på medelvärme ett par minuter. Slå på grädde, smaka av med lite pepparrot samt salt och peppar. Skär laxen i bitar. Slå av pastan, spara 1 dl vatten och slå denna i gräddsåsen. Vänd i pasta och lax och låt koka upp i såsen. Servera genast, gärna med mer färskriven pepparrot och svartpeppar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0