Fiskgratäng med rotfruktskross

Idag hade jag det stora nöjet att bestifta närmare bekantskap med en väldigt trevlig fiskhandlare. Då måndagar brukar vara en relativt lugn dag vid fiskebilen så hade vi tid att stå och prata fisk i över tio minuter. Finns det något mer underbart än serviceinriktade återförsäljare med stor kunskap? Jag hoppad det blir ett kärt återseende under nästa vecka när fisk återigen skall inhandlas.



600g vit fiskfilé
1 kg blandade rotfrukter, jag använde palsternacka, morot och kålrot
2 dl creme fraiche
1 dl mjölk
½ dl dill
2 msk riven pepparrot
Salt, peppar


Sätt ugnen på 200°. Skala och skär rotfrukterna i bitar, koka dem mjuka och häll av vattnet. Krossa dem grovt med en potatisstöt eller stålvisp. Smaka av med salt och peppar.  Smöra en ugnsfast form och lägg rotfruktskrosset längs sidorna. Skär fisken i bitar, krydda med salt och peppar och lägg i mitten av formen. Lägg fisken i mitten och salta. Blanda crème fraiche med mjölk, dill och pepparrot. Smaka av såsen med salt och peppar, slå sedan över fisken. Grädda mitt i ugnen, cirka 20 minuter.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0