Limetorsk med hummersås och bovete

Vissa dagar sörjer jag min glutenintolerans mer än andra. De dagarna saknar jag allt vad bulgur, dinkel, matvete, korngryn, couscous och nakenhavre nu kan kallas. Bovete är inte ens hälften så gott, kan jag bittert konstatera. Men dessvärre är det inte så mycket att göra åt saken.



4 bitar torskfilé alt sej
1 lime
1 hackad schalottenlök
1 bit morot
1 msk smör
2 dl vitt vin
1/2 dl vatten
2 msk msk hummerfond
vitpeppar
2 dl mjölk
1 dl grädde
4 portioner bovete alt bulgur om du inte är glutenintolerant
Broccoli
Sockerärter



Börja med att rimma fisken. Pressa över limesaft och riv över lite zest. Strö över lite salt och låt stå i ca 15 minuter. Förbered såsen: Hacka lök och morot, fräs i smöret utan att det bränns. Häll på vatten, vin, vitpeppar och hummerfond och låt koka ihop ordentligt. Tillsätt grädden och mjölken och låt koka up. Mixa såsen skummig.


Sätt ungen på 150 grader. Krydda fisken med lite salt och peppar. Lägg i en smord ugnsfast form och tillaga fisken tills mittentemperaturen är 50 grader, ca 10-15 minuter. Skölj bovetet under vatten. Koka sedan enligt anvisningarna på förpackningen, låt broccoli och sockerärter gå med den sista minuten. Anrätta allt på tallrikar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0