Rimmad sej med gräddstuvad spenat

Jag har vänt dagens regnväder till något positivt genom att nyttja den till min fördel. Frysen är fylld med nybakat bröd, i kylen står en lingonchutne på kylning och ett par böcker har inlånats. Dessutom har jag varit och pallat lite äpplen i min systers trädgård. Så, imorgon önskar jag lite sol.


1 liter vatten
4 msk salt
4 msk socker
4 portionsbitar fisk, sej eller torsk
2 dl grädde
Rikligt med färsk spenat
Salt, peppar
Riven muskotnöt

Börja med att rimma fisken. Blanda ihop vatten, socker och salt och rör om till det löst upp sig. Lägg ner fiskbitarna och låt rimma i ca 40 minuter. 

Sätt ugnen på 125 grader. Salta och peppra fisken, lägg i en smord ugnsform och sätt in i ungen. Låt bli 50 grader i innertemperatur. Koka upp grädden i en kastrull och smaka av med salt, peppar och muskotnöt. Vänd ner spenaten och låt koka någon minut. Anrätta på tallrikar, servera med potatis.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0