Torskrygg med ärtsås

Torskrygg; ond mot plånboken men en stor fröjd för gommen. Visst svider det lite när priser per kilo ligger på 350 kronor. Visst överväger jag både en och tre gånger om det är värt att kosta på sig. Men när jag sitter ner och avnjuter detta undebara ting så är alla gamla synder förlåtna. Jag kommer göra det igen. Och igen. Vi lever bara en gång. Jag prioriterar god mat framför mycket annat. Så ja, torskryggen får fortsätta spränga gränserna i min matbudget.  


1 liter vatten
4 msk socker
4 msk salt
4 portionsbitar torskrygg
1-2 scharlottenlökar
1 fiskbuljongtärning + 2 dl vatten
4 dl gröna ärtor
1 dl grädde
1 dl mjölk
1 tsk vitvinsvinäger
Smör
Salt, peppar
Smör till stekning
Riven pepparrot till servering

Blanda ihop vatten, socker och salt och rör om till det löst upp sig. Lägg ner fiskbitarna och låt rimma i ca 40 minuter. Finhacka scharlottenlöken, fräs tillsammans med lite smör i en kastrull. Tillsätt vatten och buljong samt grädde och mjölk och låt koka upp. Lägg i ärtor och låt småkoka någon minut. Mixa såsen, sila och slå tillbaka i kastrullen. Smaka av med salt, peppar och vitvinsvinäger. Är såsen för tjock, tillsätt lite mer mjölk.

Sätt ugnen på 100-125 grader. Tag upp fisken ur rimlagen och låt rinna av. Värm upp en stekpanna med smör. Krydda fisken med salt och peppar, stek med skinnsidan ner några minuter. Lägg över i en ugnsfast form och stek klart i ugnen. Ta ut fisken vid en temperatur av 50 grader. Vid servering, värm på såsen och mixa kraftigt till skum. Servera med färskriven pepparrot, potatis och kålrot.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0